Guide SEO-anpassa innehåll/texter för webben

Guide SEO-anpassa innehåll/texter för webben

Vad är egentligen SEO?

SEO står för “Sökmotoroptimering”. Det handlar om att göra din webbplats eller ditt innehåll synligt och lätt att hitta när människor söker efter saker på internet, till exempel via sökmotorer som Google* eller Bing.  En viktig del av SEO är att använda rätt ord eller fraser som människor letar efter när de söker på internet, till exempel “Ledarskap och nyblivna föräldrar” eller “content manager i Hägersten”. Dessa ord eller meningar kallas “nyckelord” eller “sökord”. Om du använder rätt nyckelord på din webbplats eller i ditt innehåll kommer människor att hitta dig och din webbplats lättare. Nu kör vi!

Nedan följer några tips som kan vara bra att tänka på när du SEO-anpassar dina webbtexter:

 

1. Därför är det viktigt med nyckelord, även kallat “sökord”

SEO handlar, som tidigare nämnt, om att använda relevanta nyckelord/sökord i din webbtext. Därför är det extra viktigt att hitta och identifiera ditt huvudsakliga nyckelord som är kopplat till ämnet och använda det naturligt i din text. Max ett nyckelord/sökord per sida. Det finns flera olika hjälpverktyg för att hitta ditt sökord, till exempel Google sökordsplanerare, men annars kan du alltid fråga dina kunder/besökare vad de sökte på för ord eller mening för att hitta till just din sida.

 

2. Sidtitel och Metabeskrivning – obligatoriskt

 

  • Sidtiteln, tillsammans med metabeskrivning, är det första en person möts av när hen söker efter något på Google. Sidtiteln blir då synlig i Googles sökresultat och i webbfliken. Din sidtitel ska på ett kort ( ca 50-60 tecken) och enkelt sätt beskriva vad  sidan handlar om och allra viktigast är att ha med ditt företagsnamn och nyckelord

 

  • Metabeskrivningen är inte synlig på din webbsida utan syns enbart tillsammans med sidtiteln i Googles sökresultat eller till exempel när du delar ditt inlägg i sociala medier. Det är bra om alla dina webbsidor har en unik metabeskrivning. Din metabeskrivning ska ge en kort sammanfattning (max 150 tecken) av ditt innehåll och gärna också inkludera ditt huvudsakliga nyckelord, samt en liten uppmaning som lockar läsaren att klicka sig vidare in på din webbsida.

 

3. Skapa innehåll av värde – vilka är dina läsare och vad är viktigt för dem?

Fokusera på att skriva inspirerande och engagerande innehåll som ger värde till dina läsare. Dina läsare ska känna att de hamnat rätt, dvs. om de sökte efter “Personlig assistans för barn”, så vill de också läsa en informativ text om personlig assistans för barn. 

 

4. Det ska vara lätt att läsa och förstå din text

Försök att skriva så enkelt som möjligt, alla ska kunna förstå vad du skriver. Använd gärna korta meningar och undvika långa krångliga ord. Varva gärna den skrivna texten med punktlistor, numrerade listor och inspirerande bilder. Det är bra om texten innehåller ca 300-400 ord. Till sist; se till att texten är fri från stav- och grammatiska fel.

 

5. Använd “beskrivande” rubriker och titlar – huvudrubriken är viktigast!

Organisera ditt innehåll i stycken och använd rubriker och underrubriker för att göra det lättare att överblicka sidans innehåll. Det viktigaste budskapet du vill förmedla ska ligga högst upp i texten. Dela gärna in texten i avsnitt med minst två underrubriker. Rubrikerna och underrubriker ska kort beskriva innehållet under dem.

 

6. Varvar du din text med filmer/ bilder/ fotografier? 

Glöm inte att döpa dina videoklipp/filmer eller fotografier till ett passande och beskrivande namn så att Google kan “läsa av” vad din media föreställer. Google gillar generellt rörlig media för att det ökar användarvänligheten, så varva gärna din text med inspirerande filmklipp. Ps. Försök att inte ladda upp för stora media/bildfiler, de ska vara som mest 200 KB.

 

7. Övrigt – länka till trovärdiga källor

Det kan vara bra att inkludera länkar till relevanta webbplatser som stödjer din information  ytterligare. Pålitliga källor förbättrar trovärdigheten och värdet hos din webbtext.

Lycka till med ditt SEO-skrivande! Nu har du gjort det lite lättare för dina kunder att hitta just dig i internetdjungeln!

Kom dock ihåg att SEO-optimering är en kontinuerlig process och det tar tid att se resultat, så håll ut och fortsätt arbeta med att förbättra din webbplats och ditt innehåll över tid.

* Google är den absolut mest populära sökmotorn och dominerar idag marknaden för sökmotorer därför fokuserar denna guide främst på SEO-anpassad text för Google sökmotor.

 

 

/ Team Futurehood